Täytyy itsekin hiukan ihmetellä tätä "Viisi vuotta vanha kääretorttu" episodia. Itse en ole mikään ravintotieteilijä enkä ymmärrä mitään näistä lisäainesysteemeistä, mutta kaikkienhan pitäisi osata käyttää tervettä järkeä syömisiensä suhteen. Minulle on ihan sama mitä kukin syö, enkä välitä mitä muut ajattelevat omista syömisistäni. Kukin tekee niinkuin tykkää ja parhaaksi näkee.
Mutta kyllä minusta kuitenkin on jotenkin outoa jos kääretorttu tai mikä tahansa muu ruoka säilyy vuosia ? ..pistää hiukan mietityttämään. Kyllä itse ainakin miettisin kaksikin kertaa syönkö vai enkä jos jokin ruoka säilyisi ikuisesti ? ..ja joidenkin ajatuksena tässäkin on vain se että "hei, ruokaa menee vähemmän roskiin" !! Haloo !! ..eiköhän täällä meidän pikku pallolla ole jokin syy, että ruoka/ruoka-aineet pilaantuu ja uutta kasvaa tilalle. Emmehän me itsekään ikuisesti elä!
Nyt tuntuu myös että tämän kääretorttu episodin myötä on alkanut kauhea lisäaine keskustelu ja samalla huomaa miten taas vauhkotaan kauheasti rasvasta, sokerista, suolastaa ikäänkuin ne olisi NIIN vaarallisia. Eiköhän tässä kohta ala otsikoihin taas ilmaantumaan myös karppaus ja muut ruokavalio systeemit. On se kummallista että kaikkea luonnolista pidetään niin vaarallisena ja kaikki teollisesti/keinotekoisesti tuotettu on niin hyvää. Eiköhän joidenkin professorien mielestä meidän kaikkien pitäisi vain syödä pillereitä ja lääkkeitä eikä ruokaa lainkaan. Ja lääkefirmat KIITTÄÄ!
Suosittelen kaikkia hiukan miettimään mitä syö ja miten syö. Mikä on hyväksi ja mikä ei. Nauttikaa ruuasta ja kuunnelkaa omaa kroppaa.
Itse ainakin aion tästäkin eteenpäin nautiskella hyvistä ruuista sekä kotona että ravintoloissa. Laadukkaat aineet ovat se mistä hyvää syntyy ja tottakai pitää olla kermaa ja voita!
Tässä vielä linkkejä näihin viime aikaisiin juttuihin ja vähän muihinkin, kannattaa lueskella ja mietiskellä kukin omalla tavallaan:
Professori tyrmää lisäaineiden vaarat - Iltalehti
Vähän vastuuta - Marina Heinonen - Kemikaali Cocktail
Tuomas Enbuske sai yllättävän ilmoituksen kohutortusta - Iltalehti
Enbuske maistoi kohutorttua - Iltalehti
Evira: Tämän takia 5-vuotias kääretorttu oli yhä syötävää - Ilta-Sanomat
Asiantuntija: Jos kääretorttu säilyy 3-4 kuukautta, se panee kyllä miettimään. - Studio55
Ravinnon turvallisuuden professorin yllättävä totuus lisäaineista! - RadioNova
Kannattaako sinun noudattaa ravintosuosituksia? - Joonas Konstig
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravinto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravinto. Näytä kaikki tekstit
perjantai 14. joulukuuta 2012
Viisi vuotta vanhaa torttua - Onko tällainen enään edes ruokaa ?
Tunnisteet:
e-koodi,
Heinonen,
kerma,
kohutorttu,
Kääretorttu,
lisäaine,
Marina,
professori,
rasva,
ravinto,
ruoka,
sokeri,
suositus,
viisi vuotta,
voi
lauantai 22. syyskuuta 2012
Kiinanruusu
Tästä tulee tällainen yleispätevä kiinanruusu artikkeli johon ajattelin päivitellä kaikenlaista kiinanruusuihin liittyvää. Ja artikkelin kirjoittelen oikeastaan itselleni muistilistaksi, josta löydän helpommin kaikkea kiinanruusuun liittyvää mitä netistä ja muualtakin tulee vastaan.
Tämä kiinnostus kiinanruusuun lähtee oikeastaan tästä: "Mikä ihme on kun kiinanruusumme ei KUKI!!!" ..no ok, kiinanruusumme on suuren suuri ja vanha joten se voi olla jo heti yksi syy miksi se ei kuki. Mutta aina kannattaa yrittää :)
Jostakin netin syövereistä löydetty ravinne ohje:
- Runsaasti kaliumia
- Lannoite ei saa sisältää paljoa fosforia (P)
- Suositeltu N-P-K luku olisi 18-10-28
Löysin lannoketta jonka N-P-K arvot on: 17-4-25 ..en ole huomannut mitään vaikutusta, tosin aika harvoin olen tuota lannoitetta kiinanruusulle antanut. Paljonkohan sitä uskaltaisi käyttää ? Luin jostain että yhdeksän kertaa kymmenestä kastelukerrasta voisi laittaa lannoitetta ja tuo kymmeneskerta vain pelkkää vettä. Jos noin on niin minun täytyisi kyllä terästäytyä ja alkaa lannoittamaan.
Kiinanruusu tykkää myös valoisasta paikasta, sen olen käytännössäkin huomannut. Hämärämmässä paikassa lehdet kellastuu ja tippuu eikä kasvukaan ole samaa luokkaa kuin valoisassa paikassa.
(Päivitys 8.7.2012)
Jotain ihmeellistä alkaa tapahtumaan, kiinanruusussamme on nuppuja. Leikkasin aikaisin keväällä kiinanruusua aika rankasti ja keväällä se oli aika huonolla kastelullakin hetken aikaa. Toukokuun lopulla aloin kastelemaan säännöllisemmin ja annoin lannokettakin satunnaisesti. Tämä on tuottanut nyt jotain tulosta, ainakin nuppuja näkyy, useampiakin kuin yksi. Toivottavasti niistä aukeaa vielä kukatkin.
(Päivitys 21.7.2012) Hyvältä näyttää kiinanruusun nuput kehittyvät ja nyt alkaa jo muutama aukeamaankin. Tässä vielä kuvakin:
Jos jollain on hyviä vinkkejä kiinanruusuihin liittyen niin otan mielelläni ajatuksia vastaan.
Tämä artikkeli oli alunperin Sienitukan Blogissa: Ruoka, Taide & Maiden
Tämä kiinnostus kiinanruusuun lähtee oikeastaan tästä: "Mikä ihme on kun kiinanruusumme ei KUKI!!!" ..no ok, kiinanruusumme on suuren suuri ja vanha joten se voi olla jo heti yksi syy miksi se ei kuki. Mutta aina kannattaa yrittää :)
Jostakin netin syövereistä löydetty ravinne ohje:
- Runsaasti kaliumia
- Lannoite ei saa sisältää paljoa fosforia (P)
- Suositeltu N-P-K luku olisi 18-10-28
Löysin lannoketta jonka N-P-K arvot on: 17-4-25 ..en ole huomannut mitään vaikutusta, tosin aika harvoin olen tuota lannoitetta kiinanruusulle antanut. Paljonkohan sitä uskaltaisi käyttää ? Luin jostain että yhdeksän kertaa kymmenestä kastelukerrasta voisi laittaa lannoitetta ja tuo kymmeneskerta vain pelkkää vettä. Jos noin on niin minun täytyisi kyllä terästäytyä ja alkaa lannoittamaan.
Kiinanruusu tykkää myös valoisasta paikasta, sen olen käytännössäkin huomannut. Hämärämmässä paikassa lehdet kellastuu ja tippuu eikä kasvukaan ole samaa luokkaa kuin valoisassa paikassa.
(Päivitys 8.7.2012)
Jotain ihmeellistä alkaa tapahtumaan, kiinanruusussamme on nuppuja. Leikkasin aikaisin keväällä kiinanruusua aika rankasti ja keväällä se oli aika huonolla kastelullakin hetken aikaa. Toukokuun lopulla aloin kastelemaan säännöllisemmin ja annoin lannokettakin satunnaisesti. Tämä on tuottanut nyt jotain tulosta, ainakin nuppuja näkyy, useampiakin kuin yksi. Toivottavasti niistä aukeaa vielä kukatkin.
(Päivitys 21.7.2012) Hyvältä näyttää kiinanruusun nuput kehittyvät ja nyt alkaa jo muutama aukeamaankin. Tässä vielä kuvakin:
![]() |
| Kiinanruusu - Kukan nuppu. |
Jos jollain on hyviä vinkkejä kiinanruusuihin liittyen niin otan mielelläni ajatuksia vastaan.
Tämä artikkeli oli alunperin Sienitukan Blogissa: Ruoka, Taide & Maiden
Tunnisteet:
hoito,
Kasvi,
Kiinanruusu,
kukka,
lannoite,
ohje,
ravinto,
viherkasvi
Sijainti:
Suomi
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
