Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hella ja Huone. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hella ja Huone. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Ravintola arvosteluista tuohtunutta kritiikkiä.

Pitää itsekin pistää lusikkaa soppaan ja kirjoitella / ihmetellä taas kerran miten aina ihmettelen mikä näillä joillakin ravintoloilla on kun pitää Eat.fi:n arvostelut estää ihan kokonaan. Henri Alénhan on nyt tuohtunut kritiikistä oikein isoon ääneen ja juttua pukkaa Helsingin Sanomia myöten. Juttua löytyy esim. tästä: "Henri Alén tuohtui kritiikistä..."

Itse olen kyllä sitä mieltä että tuosta arvostelujen estämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ainakin itseäni alkaa heti epäilyttämään että mikäs paikka tämä on kun arvostelut pitää estää. Onko jotain salattavaa tai jotain. Eikö ravintola kestä rakentavaa palautetta.
Päätin kysyä asiaa myös Arto Rastaalta koska olen jo jonkin aikaa ihmetellyt mitä Arto oikein meinaa, kun on myös estänyt ravintoloidensa (Hella & Huone, Bar Burrito, Bistro LePot)  arvostelut.

Pistin sähköpostia:
"Nyt oli ihan pakko pistää sähköpostia ja kysäistä ihan suoraan, että miksi ihmeessä olette estäneet Eat.fi palvelussa ravintoloidenne arvostelun ?
Itse Eat.fi:n aktiivisena käyttäjänä ja suurena ruuan ystävänä olen todella ihmeissäni. Itselleni ainakin tulee aina ensimmäisenä tällaisesta mieleen, että ravintolalla on jotain salattavaa. Omasta mielestäni ei anna kovin hyvää kuvaa jos ravintolan pitää piilotella ihmisten mielipiteet. Toki ymmärrän jos jotkut kirjoittavat tahallaan jotain täysin törkyä. 
Itse olen kuitenkin sitä mieltä että tuosta arvosteluiden estämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Estä yksi paikka niin arvostelut siirtyvät toiseen, internet on kuitenkin pullollaan erilaisia arvostelu sivustoja.. Eat.fi, Yelp, Osuma, Google... jne.. jne.
Asiallisesti käyttäytymällä ja asiakkaiden mielipiteet huomioimalla päästään varmasti parhaaseen lopputulokseen."

Arto Rastas vastasi:

"Syy Eat.fi:n palvelun lopettamiseen on se että siellä voi kuka tahansa NIMETTÖMÄNÄ arvostella ravintoloita. Nimettömänä arvosteluhan on raukkamaisinta mitä voi olla ja varsinkin kun se hyvin usein kohdennetaan henkilökohtaisuuksiin tai täysin vailla järkevää arviointia oleviin kirjoituksiin. Tämä vaikuttaa sekä henkilökunnan että koko työyhteisön toimintaan. Vai miltä sinusta tuntuisi lukea netistä esimerkiksi seuraavaa. ” Sienitukka on arvostelija joka arvostelee ravintoloita vailla minkäänlaista ammattitaitoa. Lähinnä suosittelisin hänelle suihkussa käyntiä, painonsa pudottamista ja keskittymistä ihan omiin asioihinsa kun ei tunnu aivot muuhun riittävän” Tiedätkö kun tarjoilijat lukevat tällaista tuolta netistä niin ei se kyllä heitä innosta palvelemaan asiakkaita paremmin.
Asialliset ja rakentavat palautteet meitä kiinnostaa aina ja olemme niistä enemmän kuin tyytyväisiä. Näitä palautteita otamme vastaan sähköpostitse.

Hyvin usein myös (valitettavasti) muut ravintoloitsijat dissaavat toisia ravintoloita ja tämä on kyllä todella ikävää toimintaa

Lisäksi Eat. fi:n arvosteluihin kun ravintoloitsija ei voi asiaa millään lailla kommentoida niin on tästä palvelusta enemmän haittaa kun hyötyä. Olen ollut useita kertoja yhteydessä Eat.fi palveluun ja asiattomien viestien poistaminen on todella hidasta ja työlästä heidän heikon asiakaspalvelun vuoksi. Viime aikojen kohu tästä (Henri Alen toimesta) on nostanut esiin hyvin tämän palvelun ongelmia. Lisäksi kun "joku" Eat.fi palvelusta julkisesti valehtelee asioita niin tämä vain vahvistaa meidän ravintoloitsijoiden silmissä tämän palvelun heikkoutta. Tunnen useita jotka ovat pyytäneet palvelusta poistumista ja ovat siinä kyllä onnistuneetkin. Nämä ravintolat sijaitsevat pääasiassa Helsingissä.

Ymmärrän kyllä palautteesi ja tiedostan että tämä voi antaa huonon kuvan ravintoloistani. Kestän kuitenkin sen, koska minulle on tärkeämpää että tärkein pääomani (henkilökunta) voi keskittyä töihinsä vailla asiattomia palautteita. 

Iisii vibaa ja Peace!"

Itse olen hiukan toista mieltä nimettömästä palautteesta eikä se mielestäni mitään raukkamaista ole. Kyllä nimetönkin palaute voi olla hyvää ja asiallista. No kukin tekee tietenkin tyylillään ja niinkuin parhaaksi näkee. Toki tässä voi ajatella myös niin, että miksi ravintoloitsija sitten edes lukee netin kommentteja ja arvosteluja antaisi niiden olla ja jättäisi omaan arvoonsa.
En myöskään itse ole törmännyt moiseen että jotain työntekijää haukuttasiin suoraan, onko minulla mennyt jotain jossain ohi ?

Mietin myös monesti miksi se on todella pieni osa ravintoloita jotka estävät arvostelut kokonaan. Ravintoloita on kuitenkin paljon ja suurin osa porskuttaa eteenpäin ja arvosteluja on kymmeniä ellei satoja. Joukossa sekä hyviä että huonoja arvioita. Ottavatko näiden muutamien ravintoloiden omistajat kritiikin itseensä turhan helposti vai mikä mättää ? 

sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Ravintola Hella & Huone


Odotukset korkealla nauttimaan valkoisten pöytäliinojen makuelämyksistä. Mutta miten sitä nyt lyhyesti kuvailisi, ihan ok mutta ei täyttänyt odotuksia.
Ravintolan ensivaikutelma siisti, valkoinen, scandinaavinen. Meidät otettiin vastaan ystävällisesi ja luultavasti hiljaisesta illasta johtuen saimme valita pöytämme.
Ravintolassa saa valita kahdeksan ruokalajin menusta niin monta kuin itse haluaa eli 1-8 ja hinta määräytyy määrän mukaan. Tarjoilija kertoi, että menussa on 3 alkuruokaa 2 pääruokaa ja 3 jälkiruokaa. Seurueemme valitsi menusta sekalaisen satsin kukin mitä itse halusi ja näin ollen näimme koko menun läpikotaisin. Itse valitsin menusta 4 ruokalajia (alkupala, pääruoka ja 2 jälkiruokaa). En tiedä tilasimmeko/tilasinko epäselvästi vai oliko tarjoilijan moka, mutta ruuissa tuli pientä sekaannusta ja esim. Itse olisin jäänyt ilman toista jälkiruokaa ellen olisi siitä maininnut. Toinen jälkiruokani kyllä saapui tuota pikaa mutta jotenkin se näytti aiemmin nähtyihin hiukan "hätäisesti" tehdyltä.
Tarjoilu toimi ihan ok, ruuat näyttivät hyviltä ja pääosin maistuivatkin. Alkuruokana itselläni oli annos “Meri” joka näytti ja myös maistui hyvältä, vaikken niin kauhea meren elävien ystävä olekaan. Pääruokana syömäni Hiilostettu Siika oli TODELLA suolainen. Itse tykkään suolaisesta mutta joillekin tämä olisi ollut liikaa. Annoksessa mainittiin myös vanilja, mutta itse en maistanut sitä lainkaan. Muutenkin annos oli aika “tavallinen” kalaa ja kasviksia. Tämä oli mielestäni syömistäni ruuista heikoin lenkki.
Jälkiruuat näytti ja maistui hyviltä, toinen annoksista oli sitruunainen ja sitruuna tulikin esiin niin kirpeänä kuin makeanakin.
Saimme myös alkuun ja ennen jälkiruokia “Keittiön tervehdyksen” jotka meidän kaikkien mielestä olivat koko illan parhaat makupalat :)
Alkuun kuivattua sydäntä ja ennen jälkiruokia popcorn jäätelöä, erinomaista!
Ravintola panostaa varmasti vahvasti Viineihin niinkuin moni muukin fine dining paikka, mutta mielestäni myös “Ei viinin ystävät” pitäisi muistaa ottaa huomioon. Tämä puoli oli unohdettu kokonaan ja alkoholittomien juomien tarjonta oli todella surkea. Jotain kuplivaa porejuomaa kuitenkin löytyi ja tämä pelasti “hiukan” tilannetta.
Tilasin myös kahvia ja sitä sainkin pienen, pienen kupillisen. Olisin odottanut että tarjoilija tarjoilisi kahvia lisääkin koska vei kannun mennessään mutta ei. Ehkä sitä olisi pitänyt ITSE kysyä lisää, ei hyvä.
Hyvän ravintola imagoon kuuluu myös tuo vesilasien täynnä pitäminen, mutta mielestäni se pitäisi hoitaa huomaamattomasti eikä niin että vettä tuodaan kokoajan niin että se tuntuu jo häiritsevältä.

Iltamme oli miellyttävä mutta ei täydellinen!

Hyvä ja laadukas ravintola, mutta tämän käynnin perusteella jäi kauas kärkisijoilta. Parantamisen varaa olisi niin keittiössä (maistelkaa niitä ruokianne) kuin salin puolellakin (tarkkuutta peliin).

Varmasti joskus tulen uudelleen mutta ei ihan ykkösenä ole mielessä.

Pienenä huomiona myös se että mielestäni tämän tason Ravintolan pitäisi pitää myös "netissä" omilla sivuillaan oleva ruokalista ajan tasalla. Nyt näin ei ollut vaan Ravintolassa oli täysin eri menu ja on vielä nyt kirjoitus hetkelläkin. Pitkä miinus tästäkin!

Ravintola Hella & Huone
Salhojankatu 48
33500 Tampere

www.hellajahuone.fi