Näytetään tekstit, joissa on tunniste vesi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste vesi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 8. maaliskuuta 2013

Viherseinä

Joskus viimevuonna kiinnostuin viherseinästä, kun jossain tällaiseen viherseinä artikkeliin törmäsin. Hommasinkin sitten mielenkiinnosta itselleni tuollaisen pienen viherseinä elementin Zengrow:sta. Täytyy tähän alkuu kyllä sanoa, että en voi kyllä ihan kaikkia pisteitä Zengrow:lle antaa tämän viherseinä osto episodin myötä. Mutta kyllähän se sieltä vihdoin ja viimein saapui varmaankin reilun kolmenkuukauden odottelun ja lukuisien sähköpostien vaihdon jälkeen.
Hommasin siis itselleni tällaisen Zengrow:lta "Viherseinä - Tuote F8":san. (Päivitys 18.9.2015 - ZenGrow näköjään poistanut tuotteet sivuiltaan.)
 
Eli tähän kuuluu kaikki, viherseinä elementti, vesisäiliö, ajastin ja pumppu. Tilasin tarkoituksella tällaisen koko paketin, koska itselläni ei ollut hajuakaan miten tämä systeemi oikein toimii. Nyt kun on käytännössä tämän nähnyt niin ihan yksi kertainen juttuhan tämä on. Pumppu vesisäiliöön josta se letkua myöten pumppaa veden viherseinä elementin yläosaan ja sieltä se valuu omalla painollaan takaisin säiliöön.

Ja nyt kun omin silmin näin tämän niin eihän se silmää miellyttänyt vaan piti sitä hiukan heti itse tuunata. Tässä kuvia omasta lopputuloksestani:




Nyt kun vihdoin ja viimein sain sen kuntoon ja seinälle. Omat kasvini ovat vielä siinä aika pieniä mutta nyt parin viikonverran viherseinässä olleena kaikki vielä hengissä, yksi kasveista hiukan huonossa hapessa. Pieniä kastelu ongelmia. Tein pienen tuunauksen niin kastelu toimii paremmin ja uskoisin että nyt homma toimii paremmin. Laitan myöhemmin lisää kuvia kun kasvit hiukan tuosta kasvavat. Jospa saisin myös hiukan parempia kuvia.

Ainakin näin ensi vaikutelmalta tämä ei tunnu ollenkaan huonolta systeemiltä, ainakin itse tykkään tästä. Aika näyttää miten kasvit pärjää. Itse ehkä jatkossa, jos lisää viherseinä elementtejä hommaan ostan kyllä vain tuon pelkän viherseinä elementin ja rakentelen itse kaiken lopun. En ainakaan tiedä mistä Suomesta saisi tuota pelkkää kangasta mistä tuo elementti on tehty. Jos jollain on tietoa niin kertokaa!!

Tämä viherseinä tuotehan ei ole Zengrow:n oma vaan Zengrow tuo tätä maahan. Oikea valmistaja on Florafelt. Jonka nettisivuilta löytyy tuosta lisää tietoa. Ja muutenkin netistä löytyy paljon asiaa viherseiniin ja myös paljon Florafeltin videoitakin.

Jos jollain on omia kokemuksia viherseinästä niin kommentoikaa ja kertokaa kokemuksista!

perjantai 7. joulukuuta 2012

Smoothie / Pirtelö


Smoothie, pirtelö, hedelmä/marja juoma tai mitä kaikkea niitä nyt onkaan. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kaikki nuo oikeastaan loppupeleissä on yksi ja sama asia erilaisilla aineksilla ja erikoostumuksella toteutettuna.

Itse on tullut tässä pyöräyteltyä jos jonkinlaista smoothieta aineksista mitä nyt kaapista milloinkin sattuu löytymään. Täytyy kyllä sanoa, että tällainen smoothie juoma on kyllä yksi parhaita keksintöjä mitä on tehty. Kumpa kaikki alkaisivat ymmärtämään, että sellaisen voi tehdä melkein mistä aineksista vain. Ei pirtelön tarvitse olla aina jokin perinteinen hmm.. mansikka, banaani, kerma, vaniljajäätelö sekoitus. Se voi olla esimerkiksi manteli, vesi, mustikka, puolukka, salaatti sekoitus. Pirtelöön voi siis sekoittaa ihan mitä mieleen juolahtaa vain taivas on rajana. Eikä aina tarvitse seurata reseptejä. Sinne vaan oman mielen mukaan aineksia.
Ellet niin kauheasti tykkää syödä esim. vihreää salaattia niin pistäpä se hedelmien joukossa pirtelöksi niin johan menee vaikka koko puska kerralla ja hyvälle maistuu.
Blenderiin/tehosekoittimeen vaan kaikki pähkinät, marjat, mausteet chilit, kasvikset, mehut ihan mitä vain. Veden tai muun nesteen määrällä voi säädellä miten vahvaa/notkeaa juoma on.

Suositten rohkeasti kokeilemaan erilaisia aineksia ja maku yhdistelmiä. Kokeilemalla oppii ja välillä voi löytyä se oma herkku suosikkikin. Kokeilemaan ja maistelemaan!! ..maistelkaa, maistelkaa !!

Blenderin kautta saa mukavasti tyhjennettyä pakastimestakin sinne jääneitä marjoja ym.

Nam!... Smoothie :)

sunnuntai 18. marraskuuta 2012

SalaattiSmoothie

Alkuperäinen teksti 13.3.2011 - http://sienitukka.wordpress.com

Netissä pitkin piuhoja surffaillessa ja seikkaillessa tuli jossain vaiheessa törmättyä jollain SuperFoodi sivuilla (olisiko ollut Viidakkomiehen tai jonkun muun tuollaisen) Smoothieen johon tuli salaattia. Ja pitihän sitä testailla miltä se salaatti maistuu tuossa muodossa. Ja täytyy kyllä sanoa että hyvältä maistui ja hyvin upposi. Varmaan menee tässä muodossa huonommallekin salaatin ja vihreän syöjälle. Itse tykkään kyllä salaatin lehtiä syödä muutenkin.

Tässä reseptiä jonka vetäisin omasta päästäni muistin varaisesti:

SalaattiSmoothie:
Manteleita
Vettä
Banaania
Tammenlehväsalaattia

Mantelit tehosekoittimeen, pieni sekoitus ja vettä perään. Loput aineet mukaan ja sekaisin. Määrät ihan oman maun mukaan.

 ...tätä täytyy tehdä toistekin :)

Ja niin tätä ja monia muitakin smoothieita on tehty lukuisia kertoja, tällaisiin smoothie juomiinhan voi oikeastaan sekoitella melkein mitä vaan mieleen juolahtaa. Kokeilemalla ja maistelemalla oppii.


tiistai 18. syyskuuta 2012

Voihan MAITO sentään.

Täytyy heti sanoa, että tämä on hiukan turhan päiväinen koko artikkeli mutta teki mieli hiukan tässä avautua ja tuoda ilmi omia mietteitäni. Ehkäpä joku muukin alkaa huomaamaan ja ajattelemaan asioita tällaista kirjoitusten jälkeen.

Tuli tässä menneenä viikonloppuna kyläiltyä ja kahviteltua. Pöydässä tölkki punaista maitoa niinkuin aina ennenkin. Hyvä niin kunnon rasvaista tavaraa ajattelin, vaikkei luomua ollutkaan. Mutta juotuani tuota, hyi!! mitä ihmettä karsea maku! Katse tölkkiin ja mitä huomaankaan:

Eihän se mitään TÄYS MAITOA ollutkaan vaan jotain MAITO JUOMAA!!!! Huomaatko itse heti eron noissa kahdessa purkissa ? Luulenpa että monikaan varsinkin vanhempi ihminen ei edes huomaan noiden eroa kun on vuosia ja vuosia ostanut punasita maitoa ja vanhasta tottumuksesta ottaa sen punaisen tölkin kaupan hyllystä. Sitten huomaamattaa juo jotain ihan muuta mitä luulee juovansa.

Miksi ihmeessä noita maitoja täytyy olla sen miljoona erilaista kun riittäisi se yksi ja ainoa kunnon lehmänmaito suoraan lehmästä eikä muuta tarvitsi. Miksi ostaa ja juoda jotain rasvatonta ja mitä niitä nyt onkaan ykkösmaitoja kun VETTÄ saa hanastakin!!!